REPORTINGTOOL

Bananas steekt brand activation in digitaal jasje

Met ruim twintig jaar ervaring op de teller, zet Bananas een nieuwe stap in brand activation. We hebben een reportingtool gelanceerd waarmee klanten zelf hun lopende campagnes kunnen opvolgen. Elke parameter is in realtime te bekijken, van aantal uitgedeelde samples tot reeds gespendeerde budget. Hier lees je hoe deze innovatieve webtool werkt.
Brand activation kent voor Bananas geen geheimen meer. Al sinds 1996 bouwen wij mee aan deze krachtige vorm van marketing, gaande van samplings op festivals en events tot pop-ups en tastings. Tot voor kort goten wij, zoals elk agentschap, alle verzamelde data over de campagnes manueel in grafieken. Die verstuurden we elke week netjes in pdf-vorm naar de klant. Maar in tijden van digitalisering kon dat nog veel efficiënter, vonden we. Daarom ontwikkelden we in eigen huis een digitaal platform waarmee klanten zelf de vooruitgang van hun project kunnen opvolgen en bijsturen.
01\

Hoe werkt deze innovatieve reportingtool in de praktijk?

Allereerst ontvangen bedrijven van ons een persoonlijke login waarmee ze toegang krijgen tot hun eigen brand activations, bijvoorbeeld de sampling van chocoladerepen in tien NMBS-stations op maandagochtend.
02\

centrale dashboard

Een overzicht van de belangrijkste statistieken van het project. Staat men op schema om het beoogde aantal contacten met consumenten te behalen? Hoeveel bedraagt de huidige kost per contact? In één oogopslag is de klant mee met de stand van zaken en kan hij de campagne indien gewenst aanpassen.
De reportingtool bevordert ook de open dialoog tussen de klant en Bananas. Alle data stromen live door naar de tool, zodat bedrijven een eerlijk en transparant beeld krijgen van de campagne. Onze medewerkers geven bijvoorbeeld via hun smartphone aan wanneer ze aankomen op de plaats van afspraak en wanneer ze klaar zijn met werken.
De locatietracker en tijdstabel zijn terug te vinden op een interactieve kaart, niet alleen per actie maar zelfs per naam van de medewerker.
Hoeveel samples of coupons worden er verdeeld? Wat zijn de weersomstandigheden? De klant ziet al deze informatie in realtime op de reportingtool verschijnen.
‘s Avonds volgt er nog een update over de resultaten van die dag. Een handige feature, want bij grote sampling-programma’s wil men budgetten en resultaten dagelijks kunnen opvolgen.

Maar dat is nog niet alles.

05\
Aangezien de webapplicatie ook een mobiele versie heeft, kunnen de kwaliteitscontroleurs ter plaatse hun feedback invullen op tablet of gsm. Ook de coaches van Bananas verwerken hun commentaren in realtime in een controlerapport. Dankzij deze directe vorm van feedback kunnen we onze medewerkers meteen bijsturen of belonen. Dat komt de kwaliteit van de acties alleen maar ten goede.
06\
In de mediamodule kunnen klanten nu al op foto’s van het team en de projecten klikken en binnenkort komen daar ook filmpjes en GIFs bij.
Binnenkort zal de klant ook de resultaten van verschillende kanalen met elkaar kunnen vergelijken. Misschien was de sampling veel effectiever in het station dan op de hogeschool? Evengoed zijn er vergelijkingen mogelijk tussen doelgroepen, provincies, noem maar op. Zo zullen de klanten van Bananas nog beter kunnen opvolgen hoe hun merk in de markt wordt gezet.

We gaan voor een realistischere benadering van brand activation.

Als iets minder goed werkt, merken we dat in de tool meteen op. We bespreken de knelpunten samen met de klant en passen ze waar nodig aan.
Bedrijven appreciëren deze manier van werken, want bij utopische cijfers is niemand gebaat.
Kevin Verborgh
Sales & Marketing Manager bij Bananas

De eerste klanten zijn alvast heel enthousiast over de innovatie.

Met de reportingtool maakt Bananas zijn rapportering zo transparant mogelijk.
“Vroeger schreven we kwaliteitscontroles uit in een Excel-document, om ze vervolgens manueel in een databank in te geven. De nieuwe technologie bespaart ons allemaal veel tijd”
Tom Van Dijck van Coca-Cola
kwaliteitscontroleur
“De reporting tool is een hele handige manier om op korte termijn zaken aan te passen & te optimaliseren. Daardoor kan je op een snelle wijze de consument op een meer efficiënte manier bereiken en budgetten optimaler inzetten.”
Klaas van Coca-Cola
Assets & Experiential Manager
“Om alle informatie over een campagne op één centrale plaats te hebben, laat het ons toe om heel snel en overzichtelijk een debrief op te vragen over alle parameters van een actie.”
Feedback